donderdag 11 augustus 2022

Seattle

Vanmorgen werd ik, na een nacht vol rare dromen, rond half 8 wakker. Pfff, dat dromen komt vast door die pillen! Maar ik voel me wel stukken beter dus ze hebben hun werk gedaan.

Maurice was ook al wakker. Hij is zich gaan aankleden zodat hij het ontbijt kon halen. We hebben hier weer een 'grab-n-go' ontbijt. Dus een papieren zak met ontbijtspullen die je mee kunt nemen naar je kamer. Helaas was dit niet zo goed als wat we in Vancouver kregen. Een voorverpakte blueberry muffin, een voorverpakt broodje ei met worst die je kon opwarmen in de magnetron, een mueslireep, een yoghurtje, een bekertje jus d'orange en een klein flesje water.
Maurice heeft zijn broodje ei opgewarmd, maar vond het stinken en heeft het weggegooid.

Ik ben na het aankleden gaan vragen bij de receptie hoe we het beste naar downtown Seattle konden reizen. Dat was met de trein zei de receptioniste. Een enkele reis was zo'n 7 a 8 dollar, retour 15 volgens haar. Dit zou betekenen dat we voor ons 4en 60 dollar kwijt zouden zijn. Tja, dan konden we net zo goed met de auto gaan en parkeren in de stad.

Ik ben teruggegaan naar de kamer en heb gekeken op Parkwhiz. Daar zag ik dat we voor 30 dollar in hartje downtown konden parkeren. Dus een online reservering gemaakt en op naar de auto.
Ik was bang voor drukte op de weg, maar we waren al met een kwartiertje bij de parkeergarage. Werkt superhandig, via Parkwhiz. Je krijgt een QR-code gemaild en deze scan je bij de ingang van de parkeergarage.

We zijn vanuit de garage in de richting van Pike place Market gelopen. Ook hier zie je erg veel zwervers op straat. Niet prettig.
De straten zijn hier erg steil, doet een beetje denken aan San Francisco.

We hebben wat rondgekeken in Pike Place Market. Ik vond het echter een stuk minder aantrekkelijk dan de Public Market in Vancouver.
Naast Pike Place Market zat het allereerste filiaal van Starbucks. Hier is in 1971 de eerste winkel geopend. Ook al stond er een rij, we wilden toch echt graag naar binnen want de 'Been There' beker van Pike Place mag natuurlijk niet ontbreken in onze collectie.
Natuurlijk ook iets te drinken besteld. Een Americano, een Latte, een Vanilla bean Frapuccino zonder koffie en een iced peache green tea lemonade.
Bij Le Panier, de Franse bakker naast de Starbucks hebben we, als brunch, wat heerlijke croissants en stokbrood gehaald.

Toen alles op was zijn we weer bij Pike Place Market naar binnen gegaan. We hebben toen ook de winkeltjes op de benedenverdiepingen bekeken.
Als laatste hebben we de viskraam bezocht die er om bekend staat dat ze gooien met vis. Er stonden flink wat mensen te kijken en ze maken er een hele show van.
Het volgende wat we wilden doen was naar de Space Needle gaan. Deze ligt nog best een eindje lopen vanaf Pike Place Market, maar het is goed weer en het is goed voor de stappenteller.
Wat was het druk bij de Space Needle! Wij liepen naar de ticketverkoop, maar bij het zien van de prijs besloten we toch maar niet naar boven te gaan., bijna 200 dollar voor 4 personen vonden we toch echt teveel geld.
Ik had ergens gelezen dat de Columbia Tower, het hoogste gebouw van Seattle, ook een observatieplatform heeft en een stuk minder kost.

Het was alleen weer een flink stuk lopen, de toren (vanaf de Space Needle gezien) staat aan het einde van downtown. Via Waterfront zijn we naar de Columbia tower gelopen.
De kaartjes waren inderdaad maar de helft van de tickets voor de Space Needle. En het was er heel wat minder druk.
De lift bracht je naar de 73e verdieping vanaf waar je een schitterend uitzicht hebt op Seattle en omgeving.
In de verte kon je ook Mount Baker en Mount Rainier zien liggen.
We hebben hier wel een tijdje doorgebracht, genoten van het uitzicht, maar ook van de airco en de WiFi.

Eenmaal weer beneden zijn we nogmaals teruggelopen naar de Waterfront. Op weg daarheen kwamen we langs dit tafereel van oud en nieuw.
En we kwamen langs de Public Library. Een ontwerp van de Nederlandse architect Rem Koolhaas.
we kwamen uiteindelijk weer bij Pike Place Market uit. Caro had vandaag besloten dat ze heel graag een tote bag wilde (linnen draagtas) en ze had een tas gezien. Maar toen we terug waren bij die winkel begon ze weer te twijfelen. Want hij was misschien toch te kinderachtig.

Dus weer doorgelopen, met een zwaar twijfelende Caro. Opeens zag Maurice bij een ander zaakje een tote bag met een leuke blauwe print met daarop een tekening van de Space Needle, Pike Place Market en nog wat andere dingetjes. Caro helemaal blij, dat werd hem.

Hierna zijn we naar The Cheesecake Factory gelopen, in Pike Street, voor onze laatste avondmaaltijd in Amerika (snik). We waren best vroeg, 17.00 uur, maar nu al was de wachttijd een uur. We raakten in gesprek met een heel aardig ouder stel uit Californië. Zo ging de tijd snel voorbij!
We hebben weer heerlijk gegeten hier.
Wat ons trouwens is opgevallen: er is geen McDonald's of Burger King te vinden hier in downtown.

Na het eten de auto opgehaald in de parkeergarage en naar Kerry Park gereden. Dit is een klein parkje op een heuvel in de wijk Queen Ann vanaf waar je een schitterend zicht hebt op de stad, met de Space Needle op de voorgrond en op de achtergrond Mount Rainier.
De zon begon al te zakken waardoor de stad een oranje gloed kreeg. Wow, wat een uitzicht!!!
En toen terug naar het hotel, waar we de koffers hebben ingepakt. Morgenochtend alleen nog toilettassen en pyjama's er in.

Inchecken is ook gebeurd, alleen lukt het maar niet om koffers bij te boeken. De betaling wil maar niet. Morgenochtend nog een keer proberen en anders moet het maar op het vliegveld.

1. Wat een heerlijke reis. Wat hebben jullie veel gezien en gedaan. Heerlijk. En bij elke blog krijg ik meer en meer heimwee naar Amerika. Jammer van de daklozen. Het was ons in 2019 ook al opgevallen dat het veel en veel erger is geworden. Niet dat je lastig wordt gevallen, maar prettig is het gewoon niet. Ik heb iig genoten van de mooie verhalen. Dank je wel dat ik mee op reis mocht... Safe travels!!!

2. Wat een fantastische reis hebben jullie weer gemaakt! Leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen. Tot snel weer in Nederland! Groetjes, Judith

3. Wat een prachtig uitzicht zeg! Erg mooi. Hele goede terugreis voor jullie gewenst 😘. X Lilian