donderdag 4 augustus 2022

Banff National Park

Zo, vandaag weer een hele actieve dag gehad. In totaal 20.247 stappen gezet!

Maar laten we bij het begin beginnen. Vanmorgen om 8.00 uur iedereen wakker gemaakt en op ons gemak aangekleed. We hoefden dit keer eens niet de spullen in te pakken want we blijven hier nog een nacht.

Vandaag maar gekozen voor de lange broek en trui, want het is fris buiten: 62 graden (16 graden) en in Banff National Park is het waarschijnlijk nog kouder.

Al snel kwamen we bij de toegangspoorten van Banff. Hier een dagkaart gekocht, deze is geldig tot 5 augustus 4.00 pm (16.00 uur). Dus morgen kunnen we ook nog op dit kaartje naar binnen.

Inmiddels was het gaan regenen. Wel jammer, maar we moeten het er maar mee doen. En de buitentemperatuur was 51 graden (10 graden Celsius)!!
We vonden de hoge bergen om ons heen nu al indrukwekkend, hoe zal dat zijn bij mooi en zonnig weer?
In Nederland had ik al kaartjes gerserveerd voor de shuttlebus naar Lake Moraine. Het is namelijk in de zomer zo druk dat je niet met de auto bij Lake Moraine of Lake Louise kunt komen, of je moet er al voor 7.00 uur 's morgens zijn. We hadden kaartjes voor 11.00 uur maar iets over 10.00 waren we er al. We zijn daarom eerst naar Lake Louise village gereden, waar Maurice een nieuwe koffie heeft gehaald en waar we het Visitor center bezocht hebben. Ze hadden daar WiFi. Handig, kon ik nog even het weerbericht bekijken. Het zou de komende 2 uur droog zijn.

Vervolgens zijn we naar de Park&Ride bij de Skilodge gereden vanaf waar de shuttlebussen vertrokken. Wij hadden eerst de shuttle naar Lake Moraine. Wij waren de laatsten die nog in de bus pasten en konden niet meer bij elkaar zitten. Ik zat naast een Chinese jongedame, haar vriend zat voor haar. Lekker sociaal, om allebei een eigen bank te pakken, bij het raam te gaan zitten en dan de héle rit alleen maar Instagram te bekijken op je telefoon.

En Maurice vond het vooral stinken in de bus hahaha!
Het was best nog wel een eindje rijden naar Lake Moraine. Bij aankomst begon het net keihard te regenen. Het kwam echt met bakken uit de hemel!
We zijn gauw naar de giftshop gelopen om te schuilen.
Na een minuut of 10 zijn we toch maar gaan lopen. We hebben de Rockpile trail naar boven gelopen. Bovengekomen waren we aardig natgeregend. Maar het uitzicht was het dubbel en dwars waard! Wow, wat is dat water blauw! Zelfs nu met het slechte weer. We hebben een tijdje staan genieten van het uitzicht, maar kregen het op een gegeven moment toch te koud.
We zijn weer naar beneden gelopen en hebben de Lake connector bus naar Lake Louise gepakt. Deze bus stopte bij het Fairmont Chateau, een erg duur hotel.
We liepen naar het meer toe, maar zo vanaf de kant is het zicht toch minder mooi.
We gingen op zoek naar een pad naar een uitzichtpunt.
We kozen voor de Lake Agnes trail, een trail van 3,5 km one way. Dit pad liep flink steil omhoog. Het bleef maar stijgen en we hadden nergens zicht op het meer.

Op zich wilden we best de hike naar Lake Agnes maken, maar we hadden geen idee hoe ver het nog was en ik moet bekennen dat ik al aardig buiten adem was (thanks bloedarmoede). Dus ik heb aan mensen die op de terugweg waren gevraagd of het nog ver was. "Zeker nog een uur lopen" zeiden ze. We besloten om toch maar om te draaien, ook omdat het weer begon te regenen.
We hebben de shuttlebus weer terug naar de Park&Ride, en dus onze auto, genomen.

De navigatie ingesteld op de volgende bestemming, Johnston Canyon, en tijdens de rit er heen de rest van de croissants en stokbrood opgegeten.

We reden net de parkeerplaats op toen het weer keihard begon te regenen. We zijn in de auto blijven zitten totdat de bui voorbij was. Toen het bijna droog was zijn we richting de trail gelopen. Er kwamen ons mensen tegemoet die helemaal doorweekt waren. Ok, laten we maar hopen dat het nu voorlopig droog blijft! Geen zin om wéér helemaal nat te regenen.

De trail liep door een kloof naar 2 watervallen toe. De lower falls was op 1,2 km afstand. De upper falls op 2,6 km (enkele reis, dus totaal 5,2 km)
Wij zijn naar de upper falls gelopen. Het was een erg mooie route. Dan liep je over een bospad, dan weer over een aangelegd wandelpad, vastgemaakt aan de rotswand, waardoor je boven de rivier liep. De heenweg was best pittig omdat de route vooral omhoog liep, maar het uitzicht maakte veel goed!
En de zon ging zelfs nog schijnen, het zat ons een keer mee vandaag!
De terugweg ging een stuk makkelijker, maar we waren toch best moe toen we weer bij de auto kwamen.

Het was inmiddels 17.00 uur en we besloten naar het plaatsje Banff te rijden.

Hier hebben we wat winkels bekeken en toen het weer begon te regenen zijn we een restaurant binnen gegaan voor het avondeten.

We hebben heerlijk gegeten bij The Old Spaghetti Factory.
Toen we het restaurant uitliepen en naar de parkeergarage liepen vonden we het zo enorm koud dat we in de auto de kachel hebben aangezet!

Op de terugweg naar Canmore begon de zon weer te schijnen. Dan zien de bergen er toch een stuk mooier uit!
Na het halen van een lekkere warme koffie bij Starbucks en het voltanken van de auto zijn we naar het hotel gereden.

Moe van deze mooie dag zijn we op bed neergeploft. Helaas geen beren gezien vandaag. De enige wildlife die we gezien hebben waren kleine eekhoorntjes
Nog even het blog afschrijven, mooie foto's erbij zoeken (en er zijn héél veel foto's gemaakt vandaag!) en zodra het blog zo online staat alle spullen weer gaan inpakken want we willen morgen vroeg op pad gaan.

1. Zelfs in de regen ziet het er daar prachtig uit 😊. Wat een mooie natuur! Judith

2. Heb er weer een paar achterelkaar gelezen, erg leuk daar moet je wat mee doen (reisbureau) of zo 😂